13 lutego 2025
Wymogi dotyczące organizacji stanowiska pracy,
Od 17 maja 2024r. wchodzą w życie zmiany Kodeksu pracy. Są to wymogi dotyczące organizacji stanowiska pracy, które mają na celu poprawienie warunków zdrowotnych w środowisku zatrudnienia.
Zgodnie z nowelizacją Kodeksu pracy,
konstrukcja biurka pracowniczego musi pozwalać na ergonomiczne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy.
Wielkość powierzchni roboczej powinna umożliwiać umieszczenie na niej klawiatury w ten sposób, aby dało się wygodnie oprzeć ręce i przedramiona.


Od 17 maja 2024 r. dostosowane do nowych wymogów mają być już zasadniczo wszystkie stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe. Chodzi tu nie tylko o komputery stacjonarne, lecz także przenośne laptopy, przeznaczone do użytkowania co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy.
Ponadto
pod meblem musi być zapewniona odpowiednia ilość miejsca na nogi. Jeśli pracownik poprosi o podnóżek lub uchwyt na dokumenty, pracodawca będzie miał obowiązek je dostarczyć. Podłokietniki w krzesłach, które do tej pory były opcjonalne, będą od teraz konieczne na wyposażeniu.

Jeżeli w pracy wymagana jest obsługa komputera, pracodawca będzie musiał zabezpieczyć dostępność akcesoriów usprawniających wykonywanie obowiązków, czyli monitora, klawiatury, myszki a
także podstawki, dzięki której można umieścić ekran na wysokości oczu.

Poza dotychczasowym dofinansowaniem do okularów korekcyjnych, pojawi się również możliwość otrzymania
dopłaty do szkieł kontaktowych. Warunkiem jej otrzymania jest przedłożenie dokumentu wydanego przez specjalistę medycyny pracy, który potwierdza zalecenia okulisty oraz dostarczenie odpowiedniego wniosku do działu kadr.

Jak to wygląda przy pracy zdalnej 

W tym przypadku są duże wątpliwości, jak stosować do nich przepisy o bhp przy monitorach ekranowych. Po części wynika to stąd, że zgodnie z kodeksem pracy za organizację stanowiska pracy zdalnej odpowiada pracownik. Jednocześnie jednak przy pracy zdalnej pracodawca musi zapewnić niezbędne narzędzia i materiały. Z pewnością do takich narzędzi należą zaś monitor, podstawka, myszka czy klawiatura.
W tym zakresie duża część firm opiera się na
oświadczeniu pracownika. Wykonujący pracę zdalną ma bowiem obowiązek złożyć oświadczenie, w którym potwierdza, że na stanowisku pracy są zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki.

To, co budzi największą wątpliwość
, to kwestia pracowników hybrydowych. Wciąż nie jest doprecyzowane czy po stronie pracodawców, czy też samych pracowników pracujących hybrydowo spoczywa obowiązek zapewnienia ergonomicznego stanowiska pracy 


Pamiętajmy, że sposób wywiązywania się z nowych przepisów w zakresie dostosowania powierzchni biurowej może być z łatwością zweryfikowany przez właściwe organy kontroli, dlatego nie warto ich bagatelizować.