Czy korzystacie już z usługi e-doręczeń ❓
Czy korzystacie już z usługi e-doręczeń ❓ 📧
e-Doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Docelowo usługa e-Doręczeń zastąpi tradycyjną korespondencję urzędową, a także korespondencję przez ePUAP.
🔔 Jeśli jesteś przedsiębiorcą to jest to dla Ciebie szczególnie ważne. Nie warto z tym zwlekać, gdyż terminy na aktywowanie tej usługi zbliżają się nieuchronnie.
Zakładając adres do e-Doręczeń dla firmy wskazujesz ten adres jako adres do korespondencji urzędowej. Wpisanie adresu do e-Doręczeń do bazy adresów elektronicznych oznacza, że urzędy korzystające z e-Doręczeń będą przesyłały korespondencję twojej firmie wyłącznie elektronicznie.
Jak to wygląda w praktyce ❓
👉 Usługę e-Doręczeń świadczą wyłącznie dostawcy usług zaufania: publiczni oraz komercyjni (niepubliczni).
🔷 Publiczny dostawca e-Doręczeń – obecnie Poczta Polska S.A., to podmiot wyznaczony do świadczenia bezpłatnej usługi e-Doręczeń oraz do zapewnienia skrzynek elektronicznych wszystkim tym, którzy zdecydują się na korzystanie z publicznej usługi e-Doręczeń.
🔷 Niepubliczny dostawca e-Doręczeń to podmiot komercyjny, u którego możesz założyć adres oraz skrzynkę do e-Doręczeń.
🔷 Firmy zarejestrowane w CEIDG oraz w KRS, które założyły adres do e-Doręczeń u publicznego dostawcy, korzystają ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy na Biznes.gov.pl.
👉 Instrukcje jak założyć Konto Przedsiębiorcy odnajdziemy na Biznes.gov.pl.
Co ważne – 🔔 Adres do e-Doręczeń Twojej firmy pozostaje stały, nawet jeśli zmieni się jej adres fizyczny
Jakie e-Doręczenia dają Ci gwarancje?
🔹 jednoznacznej identyfikacji nadawcy i adresata
🔹 tajemnicy korespondencji
🔹 dostępu do wiarygodnych i akceptowanych prawnie dowodów wysyłki i odbioru
🔹 dostępu do informacji o dacie i czasie wysłania i otrzymania korespondencji
🔹 możliwości szybkiego ustalenia adresu do e-Doręczeń odbiorcy.
Kto musi mieć adres do e-Doręczeń ❓
✔️ przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG
✔️ przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS.
✔️ inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, na przykład fundacje i stowarzyszenia.
Administracja publiczna, urzędy centralne (w tym ZUS i KRUS) i jednostki samorządu terytorialnego posługują się e-Doręczeniami od ✔️ 1 stycznia 2025 roku.
❗ Termin na wdrożenie e-Doręczeń, zależy od daty rejestracji firmy w CEIDG albo w KRS:
👉 firmy, które rejestrują działalność w CEIDG albo w KRS od ⭕ 1 stycznia 2025 roku, zakładają skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji.
👉 firmy, które zarejestrowały działalność w CEIDG przed 1 stycznia 2025 roku, termin to⭕ 1 października 2026 roku.
Firmy, które zarejestrowały działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 roku termin⭕ od 1 kwietnia 2025 roku.