Czy wiecie czym są buzzwordy ? I w jakim stopniu posługujecie się nimi w swoim środowisku pracy ?
Są to słowa i zwroty z języka angielskiego, używane w międzynarodowym środowisku. Sformułowania, które stały się nieodłącznym elementem biznesu i naszego środowiska zawodowego. Inaczej mówiąc zawodowy żargon.
Firma Preply (międzynarodowa platforma edukacyjna online) w ramach kampanii „Mów pewnie w pracy” przeprowadziła autorskie badania na temat jak Polacy podchodzą do anglicyzmów i jak je adoptują.
W celu zbadania zjawiska anglojęzycznego żargonu w polskich firmach przeprowadzono ankietę wśród 1016 osób.
Badanie wykazało, że sformułowaniem najczęściej pojawiającym się wśród polskich współpracowników, przełożonych czy klientów jest „team”. Stosowanie tego anglicyzmu w rozmowach służbowych deklaruje 57% badanych.
„Nie ma jednak „teamu” bez rozmowy, a więc „chatu”, który zajmuje drugie miejsce wśród najczęściej stosowanych buzzwords – do jego regularnego używania przyznaje się około 55% respondentów.
Ostatnie miejsce na podium przypadło zwrotowi „full-time” (49,51%), a zaraz za nim znalazł się „newsletter” (48,72%), długo wyczekiwany „call” (48,33%) oraz „junior” (47,64%)”
Powołując się na badania Preply, przedstawiamy 20 najczęściej stosowanych buzzwordów i dane procentowe :
Team – 57%
Chat-55%
Full-time -49%
Newsletter – 44%
Junior – 48%
Call – 48%
Success – 47%
Staff – 45%
Feedback – 44%
Checklist – 41%
Partners – 40%
Deadline – 40%
Target – 40%
Copywriting – 39%
Focus – 39%
Networking – 38%
Final – 37%
Webinar – 36%
Schedule – 36%
Upload – 35%
Jak wynika z badania Preply, 45,67% respondentów używa anglicyzmów w miejscu pracy od 6 do 10 razy dziennie.
Są też rekordziści (2,66%), którzy przeplatają polszczyznę językiem angielskim aż 25 razy dziennie. Ale również podobnej wielkości grupa respondentów (2,76%) w ogóle nie używa anglicyzmów.
Bezsprzeczne jest, że w dobie globalizacji, wszechobecnego języka angielskiego i zacierania się granic biznesowych ta grupa będzie z każdym rokiem maleć
Kiedy używamy buzzwordów ?
Najczęściej w rozmowach osobistych, w mailach, rozmowach telefonicznych oraz podczas prezentacji przed klientami.
Motywacje do stosowania buzzwordów ?
Okazuje się, że większość 49,07% respondentów deklaruje, iż anglicyzmy to już po prostu norma komunikacyjna, z którą czują się swobodnie. Nieco ponad 38% uczestników ankiety stwierdza, że określenia w języku angielskim są po prostu niezbędne, a ponad ¼ respondentów uważa anglicyzmy za synonim nowoczesności i wyższych kompetencji.
Wyniki przeprowadzonych badań utrzymują nas w przekonaniu , że idziemy słuszną drogą. Solitax od kilku lat, w ramach benefitów dla pracowników organizuje lekcje języka angielskiego, które odbywają się w godzinach pracy, w naszym biurze. Zyskujemy na tym wszyscy
Informujemy Państwa, iż na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Prosimy zapoznać się z poniższymi informacjami, a następnie zaznaczyć przyciskiem na dole, że wyrażają Państwo zgodę na wskazane treści. Informujemy, że jeśli nie wyrażają Państwo zgody na przetwarzanie swoich danych zgodnie z opisem, prosimy o opuszczenie strony.
Niezbędne - umożliwiają korzystanie ze strony internetowej, zapewniając podstawowe funkcje, takie jak nawigacja po stronie i bezpieczny dostęp do poszczególnych jej obszarów. Strona internetowa nie może działać poprawnie bez tych plików cookie.
Preferencje - umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie informacji, które zmieniają sposób jej działania lub wyglądu. Odnoszą się np. do języka preferowanego przez użytkownika lub regionu, w którym użytkownik się znajduje.
Statystyki - poprzez gromadzenie i raportowanie anonimowych informacji pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze strony internetowej.