Promujesz swoją markę poprzez znanych influencerów?
Przedsiębiorcy często decydują się na prowadzenie kampanii reklamowych i promowanie swojej marki poprzez znanych influencerów. Od kilku lat obserwujemy to na wielu kanałach social media, większość marek aktywnie wykorzystuję tę formę promocji i sprzedaży swoich produktów.
Zastanawialiście się czy przekazanie przez sprzedawcę określonego towaru influencerom w zamian za reklamę marki pozwoli na zaliczenie tych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów?
Czy taka transakcja rodzi skutek w postaci podatku dochodowego ?
Na te wątpliwości udzielił odpowiedzi Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 1 marca 2023 (znak:0111-KDIB1-3.4010.1.2023.2.AN)
Organ podatkowy stwierdził, że zgodnie z art.15 ustawy 1 (z dnia 1.02.1992 o podatku dochodowym od osób prawnych) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Oznacza to, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo skutkowym z osiąganymi przychodami.
Organ przywołał również ogólne zasady zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów.
Taki wydatek musi spełniać następujące warunki:
został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika
jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
został właściwie udokumentowany,
nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Organ podatkowy wskazał, że zachodzącą relacją gospodarczą pomiędzy wnioskodawcą a influencerami jest transakcja barterowa. Istotą takiej umowy jest świadczenie wzajemne pomiędzy dwoma podmiotami. Podmioty świadczą na rzecz siebie określony rodzaj usług i towarów. W przypadku takich umów przychodem jest więc wartość należnych świadczeń wzajemnych, które zostały określone w umowie.
Podsumowując, wnioskodawca będzie uprawniony do zaliczania przedmiotowych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów.
Umowa o współpracę będzie skutkowała koniecznością rozpoznania przychodu po stronie wnioskodawcy.
Informujemy Państwa, iż na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Prosimy zapoznać się z poniższymi informacjami, a następnie zaznaczyć przyciskiem na dole, że wyrażają Państwo zgodę na wskazane treści. Informujemy, że jeśli nie wyrażają Państwo zgody na przetwarzanie swoich danych zgodnie z opisem, prosimy o opuszczenie strony.
Niezbędne - umożliwiają korzystanie ze strony internetowej, zapewniając podstawowe funkcje, takie jak nawigacja po stronie i bezpieczny dostęp do poszczególnych jej obszarów. Strona internetowa nie może działać poprawnie bez tych plików cookie.
Preferencje - umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie informacji, które zmieniają sposób jej działania lub wyglądu. Odnoszą się np. do języka preferowanego przez użytkownika lub regionu, w którym użytkownik się znajduje.
Statystyki - poprzez gromadzenie i raportowanie anonimowych informacji pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze strony internetowej.